Sayfalar

27 Mayıs 2013 Pazartesi

MİNİX



MİNİX
   1987 yılında Hollandalı profesör  Andrew S. Tanenbaum öğrencilerinin işletim sistemlerinin çalışma prensipleri ve işlevlerini daha iyi anlayabilmeleri için mikroçekirdek mimarisi tabanlı Unix benzeri bir işletim sistemi geliştirdi. Bu işletim sistemini geliştirmek için pek çok kullanıcı geliştirme talebinde bulunsa da Andrew Tanenbaum, Minix’i mümkün olduğunca küçük ve işlevsel bırakabilmek için reddetmişti.      
Tamamen açık kaynaklı olan ve eğitim amaçlı geliştirilen bu işletim sistemini inceleyenler arasında Finlandiyalı bir üniversite öğrencisi olan Linus Torvalds da bulunuyordu.
   O yıllarda Unix ve Minix işletim sistemleri üzerinde çeşitli bilgi alışverişlerinin yapıldığı haber grupları vardı. 1991 yılında Linus, comp.os.minix haber grubuna şöyle bir mesaj gönderdi:
Linus Torvalds, attığı bu mesajda MINIX kullanıcılarına seslenerek hobi olarak 386 ve 486 serisi bilgisayarlara yönelik ücretsiz bir işletim sistemi üzerinde çalıştığını duyurdu. Mesajında GNU C derleyicisi ve bash kabuğunu, geliştirmekte olduğu işletim sistemine entegre etmeyi başardığını, bu yüzden daha da geliştirmek istediğini bildirdi. Linus, gruptaki MINIX kullanıcılarına ayrıca bir işletim sisteminden ne beklediklerini de sordu. Bu sorunun amacı tabii ki yeni işletim sistemine MINIX’de olmayan bazı özellikler ekleyerek daha iyi bir işletim sistemi geliştirmekti. Ancak tüm bunlara rağmen Linus, geleceğe ilişkin çok da büyük bir beklenti içerisinde değildi. Hobi olarak geliştirdiği işletim sistemi, GNU işletim sistemi (HURD) kadar büyük ve profesyonel olmayacaktı.
*        Linus, bu yeni işletim sistemine kendi adından esinlenerek Linux adını verdi. Eylül 1991’de ilk sürümü olan Linux 0.01 paylaşıma sunuldu. Linus’un mesajını okuyan pek çok kullanıcı ilgi duydu ki 5 Ekim 1991’de sürüm 0.02’ye yükseldi.
*        Aradan  seneler geçti ve artık Linux, milyonlarca insan tarafından kullanılmaya başladı. Sunucu pazarında rakip firmalar arasında çekişmeler başladı. Netscape, İntel, Oracle ve İnformix gibi firmalar Linux e destek vermeye başladı. Böylelikle Linux’ün ünü daha da açılmaya başladı ve bir hobi olarak geliştirilen bu işletim sisteminin kodu 1 milyon satıra ulaştı. Bu da Linus’ün beklentisinin aksine, binlerce farklı tipteki kart ve cihazlara destek anlamına geliyordu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder